1. Trin - Fjern SKAL-opgaver
Jeg træner ledere til at være fyrtårne. Det betyder, at man som leder viser vejen ved selv at gå forrest. Så før du prøver at bruge teknikkerne med medarbejdere, skal du selv træne i en periode.
Du starter om morgenen, fordi du er veludhvilet og skal sætte din dag op til succes.
På vej på arbejde skal du starte med at sige til dig selv:
“Jeg SKAL ingen ting." “Jeg kunne tage til nordpolen i dag, og nu VÆLGER jeg at tage på arbejde”
Sig det minimum 10 gange til dig selv.
2. trin - Find det meningsfulde ubehag
Bagefter skal du spørge dig selv:
“Hvad skal jeg lære i dag?”
Du skal lære dig selv at gøre det klart i dit sind, hvorfor du tager på arbejde. Der er stor forskel på viden, og hvad man siger til sig selv under pres og i hverdagen. Din indre stemme begynder altså at arbejde for dig, så du kan se det meningsfulde ubehag. Nu bliver din viden til mere end viden, den bliver til reel adfærdsforandring.
Jeg er kommet med eksempler på, hvordan man er med sit ubehag, hvad gør man? Det kunne være regulering af nervesystemet:
LINK
I praksis kunne det betyde, at når man besvarer e-mails (Det meningsfulde ubehag), skal man fokusere på hele tiden at trække vejret ned i maven
3. Trin - Forbind dit interne mål med SKAL-opgaver
Det interne mål har vi kigget på her:LINK
Det skal vi kende for at kunne skabe mening i SKAL-opgaverne.
Så først skriver du dine interne mål ned.
Eksempel:
Lære at:
Arbejde med min tålmodighed
Flyde med
Uddelegere bedre
Reducere det indre pres (arbejde med din indre stemme)
Så prøv at lave en liste over alle de opgaver, du ikke gider lave, ikke kan lide og gerne vil undgå, men som du føler, du SKAL.
Kig på hver opgave og spørg dig selv, hvad skal jeg lære her?
Hvad er det meningsfulde ubehag?
Og så skriver du det ned, efter opgaven.
Eksempel:
SKAL-opgave: Svare email
Meningsfuldt ubehag: Arbejde med min tålmodighed
Hver gang du svarer mails, minder du dig selv om, at du tilvælger at arbejde med din tålmodighed.
4. trin - Træning af små skridt
Hvis du vil være et fyrtårn, er det vigtigt, du forstår, at det er træning. Træning, hvor du gentager de sætninger, du skal sige til dig selv, så meget som muligt. Bred træningen ud, så hver gang du tager telefonen, gør du det til et positivt tilvalg ved at gentage din sætning “Jeg SKAL ingen ting…”
Jo mere du gør det, når du ikke er presset, jo bedre virker det, når du er presset.
I din træning skal du lægge mærke til, hvordan det føles at gå på arbejde. Føler du dig mere eller mindre stresset? Du kan evt. udfylde dette skema på ugentlig basis:
LINK
5. trin - Et rigtigt fyrtårn, kan man se
Et fyrtårn står frem. Man kan se det. Så når nu du har arbejdet med at skabe det positive tilvalg i det meningsfulde ubehag, hvordan får du så arbejdspladsen med?
Skal medarbejdere lære, at hver gang de tager telefonen, så siger de til sig selv “Jeg SKAL ingenting". “Jeg vælger at tage telefonen nu”
Og hvis dine medarbejdere reagerer negativt og siger “Jamen jeg skal jo!" "Det er en del af jobbet”. Så siger du, “Du behøver ikke at være her". "Du SKAL ikke arbejde, så hvorfor vil du gerne arbejde her?” “Hvad vil du gerne lære af den opgave?”
Og så er din rolle at gøre det klart, hvad der er at lære ved at tage telefonen…
Det er fyrtårnet. Du viser vejen ved selv at lære og nu begynder du at åbne dine medarbejderes øjne i forhold til, hvad der er at lære i tilvalget af det meningsfulde ubehag. Hvordan livet bliver et positivt tilvalg af ubehag. Nu arbejder du med at stoppe den negative hej-effekt, til at starte en refleksion og overvejelse i at tilvælge jobbet og sætte værdi på den personlige udvikling forbundet med jobbet.
Nu starter der en udviklende kultur, frem for en nedbrydende.
Dette kunne sagtens være første skridt til at forhindre sygemeldinger grundet stress på din arbejdsplads.
NSP-Træning - Har du brug for hjælp?
Er det svært at være et fyrtårn?
Er det svært at se læringen og forstå og arbejde med det meningsfulde ubehag?
Er det svært at kommunikere det ud til andre?
Er det svært at få medarbejdere til at lytte?
Er det svært at få dem til at se mening og gøre det de SKAL til positive tilvalg?
Er det svært at få folk til at arbejde med sig selv og se værdien?
Er det svært at arbejde med dig selv som leder, under det pres der er?
Så kan du altid henvende dig til mig.
Comments